rookton hoe ga ik te werk

Plaats reactie
Brufort
wijting
wijting
Berichten: 11
Lid geworden op: 22-06-2012 15:50

rookton hoe ga ik te werk

Bericht door Brufort » 28-10-2012 00:00

yo,de mannen,
heb net nieuwe rookton aangeschaft,heeft er iemand kennis van vis roken?
heb nog wa paling in de diepvries,en zou deze graag ne gele frak willen aanpassen. dus hoe moet ik deze rookton gaan warmstoken,op hoeveel graden moet ik de ton kunnen houden,en hoelang moeten de palingen erin hangen voor ze die goudgele frak aanhebben?ben benieuwd of er hier rokers (ton) tussenzitten.
greets Bruno

thijs
zeebaars
zeebaars
Berichten: 286
Lid geworden op: 24-02-2012 22:52

Bericht door thijs » 28-10-2012 23:57

voor men paling te roken

kop en het vel aanlaten:

zeer goed de slijmen afspoelen (eerst wat in zout hun slijmlaag losmaken)

pekel maken

per liter water 100gram zout

laurierblaadjes schilferen.
thijm
foelie
kruidnagel(niet mee overdrijven ! )
jeneverbeskes (al dan niet gemalen)
zwarte en witte peper gemalen (vers liefst)

de pekel goed oproeren tot het zout goed is opgelost (gaat snel)
de pekel wat laten trekken en op tijd eens onderroeren

doe er de paling in en zorg door middel van een plank of bord dat de paling volledig onder zit.

paling diameter 3cm 2tot 2u15

paling diameter 5cm 3uur

de dikkere paling 4uur of naar smaak gewenst kan je altijd langer maar dit is echter meer dan voldoende.

de paling uit de pekel halen en deze goed nawassen met koud water.
(zorg wel goed dat je geen slijm meer hebt aan de paling!)

deze laten afdruipen aan haken
(zorg dat ze goed droog zijn!)

steek je rookoven in brand (allé ge weet wel he waar ge het hout insteekt )

laat de paling een 20tal minuten drogen
(dat wil zeggen het vuur op het gemakske laten branden met het deksel van de rookoven)

nu ben je klaar om de paling te garen doe dit zachtjes tussen de 70 en 90 graden celsius.

de paling wanneer deze gaar is duwt men een paar cm onder de kop op de rugegraat als je er met je duim door komt (of zo goed als) is de paling gaar.

nu neem je u houtschilfers die je een klein beetje vochtig hebt gemaakt
(rookt beter)
en strooi je over het vuur (gaat vanzelf uit)
overdrijf echter niet met je houtschilfers (het gedoofde vuur moet nog zuurstof kunnen trekken.
ik gooi er dan nog wat zagsel over als de oven goed op gang is .
speel met je deksel en je schuifje waar je de rook maakt om zo de zuurstofregeling goed te zetten(als de rookoven goed op gang is deksel toe houden en zo weinig mogelijk openen(smaak)
als je rookoven uit is zijn de palingen klaar!

voor de tempratuur te regelen wanneer je ze gaart met het deksel en het schuifje regelen en niet overdrijven met teveel hout in één keer.

veel succes en rook ze!

Brufort
wijting
wijting
Berichten: 11
Lid geworden op: 22-06-2012 15:50

Bericht door Brufort » 31-10-2012 23:56

hey thijs,
bedankt voor de toelichting,heb hier wel wat van opgestoken.
één ding zit me nog dwars, hoe maak je vuur in de oven,gebeurt dit met een brander, of een spiritus vuurtje?hetgeen ik ook eigenaardig vind,is dat er in mijn rookoven geen gaatjes zitten onderaan voor zuurstoftoevoer,of moet ik de schuif dan iets open zetten?
greets Bruno

thijs
zeebaars
zeebaars
Berichten: 286
Lid geworden op: 24-02-2012 22:52

Bericht door thijs » 01-11-2012 10:33

Brufort schreef:hey thijs,
bedankt voor de toelichting,heb hier wel wat van opgestoken.
één ding zit me nog dwars, hoe maak je vuur in de oven,gebeurt dit met een brander, of een spiritus vuurtje?hetgeen ik ook eigenaardig vind,is dat er in mijn rookoven geen gaatjes zitten onderaan voor zuurstoftoevoer,of moet ik de schuif dan iets open zetten?
greets Bruno
ik gebruik aanmaakhout die ik aansteek met van die (natuurlijke aanmaakblokjes zonder naft)

ik koop die hier bij ons aan het tankstation 4euro voor een hele zak en ik doe er een jaar mee :D

ja inderdaad bruno u schuif wat open laten en u vuur goed in het oog houden,en met het deksel spelen naar gelang het vuur minder wordt. (minder vuur = deksel evntjes open en laten trekken) en dan op tijd wat hout op doen niet teveel in één keer dat het niet dooft.

met hout gegaard heb je een veel betere smaak.hou wel de temratuur in het oog.
en als je geen thermometer hebt gewoon voelen aan de zijkant,je mag er dan juist gepast u handen niet te lang kunnen ophouden.

veels succes als er nog vragen zijn stel ze maar

benny
zeebaars
zeebaars
Berichten: 63
Lid geworden op: 03-01-2012 20:48

roken

Bericht door benny » 01-11-2012 16:09

Er zijn ook temperatuur meters te koop voor 4 eur winkel [ straat nieuwpoort ] er is daar nen winkel die alles verkoopt voor de keuken
Het boekje rook ik rook jij is ook heel intressant
groet benny

Plaats reactie